Ķīnas valdība piektdien paziņoja, ka tā ir iesniegusi sūdzību Pasaules Tirdzniecības organizācijā (PTO) par Eiropas Savienības noteiktajiem tarifiem Ķīnā ražotiem elektriskajiem transportlīdzekļiem.
Tirdzniecības ministrija paziņoja, ka Ķīna ir izmantojusi PTO strīdu izšķiršanas mehānismu, “lai aizsargātu elektrisko transportlīdzekļu nozares attīstības tiesības un intereses un sadarbību globālās zaļās pārveides jomā”.
ES ir noteikusi pagaidu tarifus Ķīnā ražotiem elektriskajiem transportlīdzekļiem, kuru apmērs ir no 17,4 % līdz 37,6 %.
Tas ir papildus 10 % nodoklim, kas jau ir piemērots Ķīnas automobiļu importam.
Eiropas Komisija apgalvo, ka Ķīnas uzņēmumi negodīgi gūst labumu no valdības subsīdijām, kas ļauj tiem mākslīgi uzturēt zemas cenas.
Ķīna savukārt apgalvo, ka tās atbalsts elektromobiļu nozarei atbilst PTO noteikumiem un ka ES nolēmumam “trūkst faktiskā un juridiskā pamata”.
ES un Ķīna vienojas risināt sarunas par tarifiem, kamēr strīds par elektriskajiem transportlīdzekļiem turpinās.
ES dalībvalstis gatavojas atbalstīt tarifus Ķīnas elektriskajiem transportlīdzekļiem, saka tirdzniecības vadītājs.
Abām pusēm ir laiks līdz novembra sākumam, lai mēģinātu atrisināt domstarpības, un pēc tam pagaidu tarifi tiks noteikti uz pieciem gadiem.
Komisijas preses pārstāvis piektdien aģentūrai AFP sacīja: “ES rūpīgi izskata visas šā pieprasījuma detaļas un laikus reaģēs uz Ķīnas iestādēm saskaņā ar PTO procedūrām.”
Ķīnas automobiļu eksports jūlijā pieauga salīdzinājumā ar to pašu mēnesi pagājušajā gadā, bet pārdošanas apjomi vietējā tirgū samazinājās, piektdien ziņoja arī nozares asociācija.
Ķīnas Tirdzniecības ministrija savā sūdzībā apgalvoja, ka ES tarifi pārkāpj PTO noteikumus un apdraud globālo sadarbību klimata pārmaiņu jomā.
Arī ES iekšienē ir izskanējusi kritika par tarifiem Ķīnas precēm, norādot, ka tie sadārdzinās Eiropas pāreju uz videi nekaitīgu ekonomiku.
Tas varētu ietekmēt ne tikai planētu, bet arī Eiropas darbavietas saistībā ar tehnoloģiju ieviešanu.
Reaģējot uz ES nostāju, Ķīna ir sākusi izmeklēšanu attiecībā uz Francijas konjaka eksportu un Eiropas cūkgaļu, un daži analītiķi bažījas, ka tas varētu pāraugt tirdzniecības karā.
Jo īpaši Vācija ir nobažījusies par attiecību pasliktināšanos, ņemot vērā Ķīnas tirgus nozīmi Vācijas automobiļu rūpniecībā.
Jūlijā veiktajā konsultatīvajā aptaujā lielākā daļa ES dalībvalstu pauda atbalstu tarifiem attiecībā uz Ķīnas elektriskajiem transportlīdzekļiem.
Pagājušajā nedēļā ES tirdzniecības vadītājs Valdis Dombrovskis laikrakstam Financial Times sacīja, ka viņš sagaida, ka valstis apstiprinās importa nodevas.